Sunday, June 19, 2016

බෝම්බය පිපිරෙයි.





ගිහි ජනතාවයේ ශක්‍යතාවයන් හා විභවයන් ක‍්‍රමික මර්දනයකට හසුකර පාගා ගෙන සිටින පූජක අධිපතිවාදයට එරෙහිව දරුණු ප‍්‍රහාරයක් කතෝලික සභා නායකයාගෙන් එල්ල වී ඇත.

සකල ලෝකවාසී ඇදහිලිවන්තයන් විසින් අභියෝගයට ලක් කළ යුතු දරුණුතම විකෘතියක් ලෙස ප‍්‍රැන්සිස් පාප්තුමා එය හඳුන්වා ඇත. පූජකයන් තමන් පූජකයන් වීමට පෙර ගිහියන්ව සිටි බව සිහිපත් කරන එතුමාණෝ සභාව පූජකයන්ගේ නොව ගිහියන්ගේ බැව් අවධාරණය කරති. තවද තමන් පූජකයන් වූයේ ගිහියන්ට සේවය කිරීමට විනා ගිහියන්ගේ සේවය ලබා ගැනීමට නොවන බවද උන්වහන්සේ පවසති. 

පූජක අධිපතිවාදය ගිහි පුරුෂයන්ගේ හා ස්ත‍්‍රීන්ගේ පුරෝගාමී ශක්‍යතාවයන් හා ප‍්‍රයත්නයන් පමණක් නොව දේව රාජ්‍යයේ පණිවිඩය සමාජ හා දේශපාලන ක‍්‍රියාකාරීත්වයන් තුළට රැගෙන යෑමට ඔවුන් තුළ ඇති නිර්භීත භාවයන්ද මොට කර තමන්ගේ පාලිතයන් බවට ඔවුන් පත් කරමින්, එකතැන පල්වෙන පිරිසක් බවට ඔවුන් පත් කරගෙන ඇති බවට උන් වහන්සේ චෝදනා කරති.

...................


‘‘ශුද්ධ වූ ප‍්‍රාණයාණෝ (ශුද්ධාත්මයාණෝ) ක‍්‍රියාත්මක වනුයේ ගිහියා තුළය. එතුමාණෝ පූජක පන්තියට හිමි බූදලයක් නොවේ. ප‍්‍රැන්සිස් පාප්තුමා

ප‍්‍රැන්සිස් පාප්තුමා කතෝලික සභාවේ පූජකවරුන් අතර පවතින පූජක අධිපතිවාදී සංස්කෘතිය දැඩි ලෙස හෙළා දකී. ප‍්‍රැන්සිස් පාප්තුමා සකල ලෝකවාසී ඇදහිලිවන්තයින්ගේ සංඝය විසින් අභියෝගයට ලක් කළ යුතුම වන ‘‘දරුණුතම විකෘතීන්ගෙන් එකක්ලෙස කතෝලික සභාවේ පූජකවරුන් අතර පවතින පූජක අධිපතිවාදී සංස්කෘතිය දැඩි ලෙස හෙළා දකී. මක්නිසාදයත් එය ගිහියාගේ දායකත්වය දියාරු කර අවතක්සේරු කරන බැවිනි.

පාප්තුමා ඉතාමත් දැඩි ලෙස, තමන්ගේ ජීවිත තුළ තීරණ ගැනීමට ගිහි ජනතාවට ඇති අයිතිය යළි යළිත් අවධාරණය කරමින් පූජකයන් ගිහි ජනතාව තුළ ක‍්‍රියාත්මක වන ශුද්ධාත්මයාණන් විශ්වාස කළ යුතුම බැව් පවසනුයේ ‘‘ශුද්ධ වූ ප‍්‍රාණයාණන් සභාමය පූජක පන්තියේ බූදලයක් නොවන බව පවසමිනි.

2016.04.26 අඟහරුවාදා ලතින් ඇමරිකාව සඳහා වන ශුද්ධාසන කොමිසමේ ප‍්‍රධානියා වූ මාක් ඖලේ කාදිනල්තුමා වෙත  ප‍්‍රැන්සිස් පාප්තුමා තමන් විසින් වතිකානය මගින් නිකුත් කළ ලිපියක ‘‘ශුද්ධ වූ ඇදහිලිවන්ත දේව ජනතාවලෙස නම් කරන්නා වූ ජනතාවට වඩා හොඳින් සේවය කිරීම පිළිබඳව කොමිසමේ සාමාජිකයන් හා කතා කරන්නට තමන්ට අවශ්‍ය බව ප‍්‍රකාශ කරයි.

‘‘ශුද්ධ වූ ඇදහිලිවන්ත දේව ජනතාව පුබුදුවාලීම වූ කලී, දැක ගැනීමට හා මෙනෙහි කිරීමට අපව කැඳවනු ලැබ තිබෙන එම සිතිජ ඉම පුබුදුවාලීම යැයි සසුනිසුරාණෝ සඳහන් කරති. ‘‘සභා එඬේරුන් ලෙස අපව නිරන්තරයෙන් කැඳවනු ලැබ ඇත්තේ එම ශුද්ධ වූ ඇදහිලිවන්ත දේව ජනතාව තුළ යැපෙන්නටත්, ඔවුන් රකින්නටත්, ඔවුන් හා සමඟ සිටින්නටත්, ඔවුන් ජීවත් කරවන්නට හා ඔවුන්ට සේවය කරන්නටත්ය.

‘‘පියෙකුට තම දරුවන් රහිතව තම පීතෘත්වය පිළිබඳව සිතා ගන්නට පවා නොහැකිය යි එතුමාණෝ තව දුරටත් පවසති. ‘‘ඔහු ශ්‍රේෂ්ඨ ක‍්‍රියාධරයෙකු, වෘත්තිකයකු, ස්වාමි පුරුෂයකු හෝ මිතුරකු වන්නට පුලූවන. එහෙත් ඔහු පියකු බවට පත් කරන්නාවූ මුහුණ ඔහුගේ දරුවෝය.

‘‘අපටත් එයම සිදුවේ.පාප්තුමා පවසයි. ‘‘අපි රුය. සේවය කිරීම සහා අපව කැවනු ලැබ තිබෙන බැටළු රැළින් තොරව රෙකුට තමා පිළිබව සිතා ගැනීමටවත් නොහැකිය. සභා රෙකු යනු ජනතාවකගේ රෙක්ය. ඔහු ජනතාව අතර සිට ජනතාවට සේවය කරන්නේය.

අනතුරුව සසුනිසුරාණෝ බව්තීස්මයේ භූමිකාව පිළිබව මෙසේ සහන් කරති. ‘‘දේව ජනතාව වෙතින් යැපීම වූ කලී අප සියලූ දෙනාම සභාවට ඇතුළත් වූයේ ගිහියන් ලෙස බව මතක් කර ගැනීමකි. පළමු ප‍්‍රසාද නිධානය බවුතීස්මයයි. පළමු සහ ප‍්‍රමුඛතම කැපවීම අපගේ බවුතීස්මය තුළ මුල් ඇද ගත්තකි. සසුනිසුරාණෝ පවසති. ‘‘කිසිවකු පියතුමෙකු හෝ රදගුරුතුමෙකු ලෙස බවුතීස්මය ලබා නැත. ඔවුන් අපව බවුතීස්ම කළේ ගිහියන් ලෙසය. කිසිවෙකුට කිසි දිනක කිසි ලෙස මැකිය නොහැකි නොමැකෙන ලාංඡනය එයයි.

‘‘සභාව යනු පූජකයන්ගෙන්, ආලේපනය කරනු ලැබූවන්ගෙන් හෝ රදගුරුවරුන්ගෙන් සැදුම් ලත් ප‍්‍රභූ පන්තියක් නොවන බව අප මතක තබා ගත යුතුයි. ගිහි ජනතාවද ඇතුළත්ව සියල්ලන්ගෙන්ම ශුද්ධ වූ ඇදහිලිවන්ත දේව ජනතාව සැදී ඇත. ප‍්‍රැන්සිස් පාප්තුමා සහන් කරයි.

අනතුරුව ‘‘ලතින් ඇමරිකානු සභාව මුහුණ දිය යුතු දරුණුතම විකෘතින්ගෙන් එකක් වූ පූජක අධිපතිවාදය අමතක කර ගිහියාගේ භූමිකාව ගැන තමන්ට කිසිවක් කීමට නොහැකිබව සහන් කරන පාප්තුමෝ ‘‘ඔබ පිළිබව විශේෂ අවධානයක් යොමු කළ යුතු යැයි සහන් කරති.

‘‘එම ආකල්පය (පූජක අධිපතිවාදය) කිතුනුවන්ගේ විවිධ වූ පුද්ගල පෞරුෂයන් අහෝසි කරනවා පමණක් නොව ශුද්ධ වූ ප‍්‍රාණයාණන් (ස්ප‍්‍රීතු සාන්තු වහන්සේ) විසින් අපගේ ජනයාගේ හදවත් තුළ රුවා ඇති බවුතීස්ම වරප‍්‍රසාදය දියාරු කර, අවතක්සේරු කිරීමක් කරාද ගෙන යන්නකි. එතුමාණෝ පවසති.

‘‘පූජක අධිපතිවාදය ගිහි පුරුෂයන්ගේ හා ස්ත‍්‍රින්ගේ විවිධ වූ පුරෝගාමීත්වයන් හා ප‍්‍රයත්නයන් මෙන්ම ශුද්ධ  ලියැවිල්ල සඳහන් සුබාරංචිය සියලූ සමාජ හා දේශපාලන ක‍්‍රියාකාරිත්වයන් තුළට රැගෙන යෑමට ඇති නිර්භීතභාවයන් සීමා කරමින්, ඔවුන් පාලිතයන් ලෙස සලකා එක තැන පල්වීමට සලස්වා ඇත.

‘‘පූජක අධිපතිවාදය ගිහියාගේ විවිධ වූ දායකත්වයන් හා යෝජනාවන් උත්තේජනය කරනවා වෙනුවට සිය ජනයාගේ හදවත් තුළ සාක්ෂි දරන්නට කැවනු ලැබ තිබෙන සමස්ත කිතු සසුන තුළ ඇවිළෙන දිවැසිවර ගින්න මදින් මනිවා දමයි.පාප්තුමෝ සහන් කරති.

‘‘සභාවේ දෘෂ්‍යමාන ස්වරූපය හා සක‍්‍රමේන්තුක ස්වරූපය සියලූම දේව ජනතාවටය. තෝරා ගනු ලැබූ හෝ ප‍්‍රභාවත් කරනු ලැබූ සුළුතරයකට නොවේය.

අනතුරුව පාප්තුමා සභාවේ රිදූත කාර්යය තුළ ගිහියාගේ භූමිකාව පැසසුමට ලක් කරන සයවන පාවුලූ සසුනිසුරාණන්ගේ ‘‘ඉවැන්ජලි නූන්ෂියෑන්ඞ්නම් අපෝස්තලික අනුශාසනාව උපුටා දක්වයි.

‘‘සය වැනි පාවුලූ පාප්තුමා මා මූලධාර්මික යැයි දැඩිව සලකන යෙදුමක් භාවිතා කරයි. අපේ ජනතාවගේ ඇදහිල්ල..... ඔවුන්ගේ දිශානතීන්, ඔවුන්ගේ ක‍්‍රියාකාරීත්වයන්, ඔවුන්ගේ ආශාවන්, ඔවුන්ගේ අභිලාෂයන්, ඔවුනට සවන් දීම හා මග පෙන්වීම තුළ ශුද්ධ වූ ප‍්‍රාණයාණන්ගේ සැබෑ වැඩ සිටීම ජීවමාන කරවයි.ප‍්‍රැන්සිස් පාප්තුමා පවසයි.

‘‘අපි අපේ ජනතාව කෙරෙහිද, ඔවුන්ගේ අතීත මතකය හා වටාපිටාව හඳුනා ගැනීමට ඔවුන් සතු ඉව පිළිබවද විශ්වාස කරමු. අපි ශුද්ධ වූ ප‍්‍රාණයාණන් වහන්සේ ඔවුන් තුළ මෙන්ම ඔවුන් සමගද ක‍්‍රියාකාරී වන බව විශ්වාස කරමු. තවද, මෙම ශුද්ධ වූ ප‍්‍රාණයාණෝ සභාවේ පූජක පන්තියට පමණක් උරුම පරවේණි බූදලයක් නොවේ. යැයි එතුමෝ තවදුරටත් සහන් කරති.

‘‘සභා රුන් වන අපට ගිහි ජනතාව ජන ජීවිතය තුළ ක‍්‍රියාකාරී වීමේ අර්ථය කුමක්ද?‘‘ ප‍්‍රැන්සිස් පාප්තුමා අසයි. ‘‘ඒ තමයි ඔවුන් දිරි ගැන්වීමට මාර්ගයක් සෙවීම. ඔවුන් හා එක්ව ක‍්‍රියාකාරී වීම, සහ විශේෂයෙන් දුප්පත්ම ජන කොටස වෙනුවෙන්. ප‍්‍රතිවිරෝධයන්ගෙන් පිරුණු ලෝකයක් තුළ බලාපොරොත්තුව හා විශ්වාසය ජීවත් කරවන්නට ඔවුන් දැනටමත් දරමින් සිටින ප‍්‍රයත්නයන් හා යෙදීම් තවත් උත්තේජනය කිරීමයි.

‘‘ගිහියාට තමන් කළ යුත්තේ හා කිව යුත්තේ කුමක්ද කියා නියෝග පැනවිය යුතු වන්නේ පූජක පක්ෂය විසින් නොවේ. ඔවුහු අපට වඩා හොඳින් බොහෝ දෑ දනිති. පාප් තුමෝ සහන් කරති. ‘‘විශ්වාසකයාට ඔහුට හෝ ඇයට ආවේණික සන්දර්භයන් තුළ කිව යුතු දේ තීරණය කළ යුත්තේ පූජකයා නොවේය.

‘‘පූජකයෝ බොහෝ විට කැප වුණු ගිහියකු යනු පල්ලියට වැඩ කරන නොඑසේ නම් මීසමේ හෝ පදවියේ යම් යම් කටයුතුබව නියැලෙන අයෙකු බව සිතීමේ දුර්පරීක්ෂාවට ගොදුරු වී සිටිති. නමුත් අප බව්තීස්මය ලැබූ මේ අයගේ ජන ජීවිතයට හා දෛනික ජීවිතයට සම්බන්ධව කටයුතු කළ යුත්තේ කෙසේද යන්න පිළිබව සිතා බලා ඇත්තේ ඉතා අල්ප වශයෙනි. යැයි එතුමාණෝ තව දුරටත් ප‍්‍රකාශ කරති.

‘‘මේ ගැන නිසි අවබෝධයකින් තොරව, කැපවුණු ගිහියන් යනු පියතුමන්ලාගේ වැඩකටයුතු කරදෙන අය පමණක් යැයි විශ්වාස කිරීම නිසා අපි ගිහියන්ගේද ප‍්‍රභූ පන්තියක් නිර්මාණය කර ඇත්තෙමු. තවද විශ්වාසය ජීවත් කරවන්නට දෛනිකව කරන්නා වූ අරගලය තුළ බොහෝ සෙයින් අපේක්ෂා භංගත්වයට පත් වූ විශ්වාසකයාව අමතක කර, අත්හැර ඇත්තෙමු.යැයි උන්වහන්සේ සහන් කරති.

‘‘පූජක අධිපතිවාදවය නොපෙනෙන තත්ත්වයන් මේවාය. මන්ද යත් එය නිර්මාණාත්මක ක‍්‍රියාවලීන්ට වඩා අධිපතිවාදී අවකාශයන් පිළිබව කරදර වන හෙයිනි. එතුමාණෝ තව දුරටත් පවසති. එබැවින් අප ගිහියා ඔවුන්ගේ සැබෑ යථාර්ථ්‍ය තුළ හා ඔවුන්ගේ අනන්‍යතාවය තුළ පිළිගැනීමට ලක් කළ යුතුය.“

‘‘නවීන ජීවන තත්ත්වයන් අපට ඉදිරිපත් කරන බොහෝ අභියෝගයන් සහා ඇති විසඳුම්වල ඒකාධිකාරය අප සතුව තිබිය යුතුයැයි සිතීම අතාර්කික මනෝ විකාරයකි....... ඒ වෙනුවට අප කළ යුත්තේ වත්මන් ගැටළුවලට නිසි ප‍්‍රතිචාර දැක්වීමට ඔවුන් තුළ ඇති පරිකල්පන ශක්තිය පුබුදුවාලමින් ඔවුන් හුදකලා නොකොට ඔවුන් සම සිටීමය.

‘‘අපගේ කාර්යභාරය, අපගේ සන්තුෂ්ටිය එසේය. සභා රෙකුගේ සංතුෂ්ටිය සැබවින්ම පවතින්නේ සහය වීම හා පුබුදුවාලීම තුළය.එතුමෝ තව දුරටත් පවසති. ‘‘ගිහි ජනතාව ශුද්ධ වූ ඇදහිලිවන්ත දේව ජනතාවගේ කොටසක්ය. ඔවුහු ශුද්ධ වූ සභාව තුළත්, ලෝකය තුළත්, ප‍්‍රධාන භූමිකාව හොබවන්නේය. අප කැවනු ලැබ ඇත්තේ ඔවුනට සේවය කිරීමට මිස ඔවුන්ගේ සේවය ලැබීමට නොවේය.

ලතින් ඇමරිකාව පිළිබඳ ශුද්ධාසන කොමිසම වතිකාන රදගුරු සමුළුවේ එක් අංශයකි. එය මෙහෙයවනු ලබනුයේ ඖලේ හිමිපාණන් විසිනි.     

ජිත් හැඩ්ලි පෙේරා
2016 මැයි - ජුනි      
 

No comments:

Post a Comment

කිතුසරට එක් කරන ඔබේ ස්වර...